سری های پرسود که تاریخ سینما را متحول کردند

به گزارش مجله سرگرمی، روزنامه شهروند - نوشین اسدی: این روز ها دو فیلم داستان اسباب بازی 4 و انتقام جویان گیشه های آمریکا و دنیا را تسخیر نموده اند. داستان اسباب بازی 4 در دومین هفته فروش داخلی اش در آمریکا 57 میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم در فروش خارجی اش در آمریکای شمالی 236 میلیون دلار و در فروش خارجی اش در سراسر دنیا 499 میلیون دلار فروش داشته است.

سری های پرسود که تاریخ سینما را متحول کردند

فیلم سینمایی انتقام جویان نیز در فروش دنیای اش بیش از یک میلیارد و 590 میلیون دلار فروش داشته است. فروش بالای این دو فیلم نشان می دهد ساخت فیلم های دنباله دار با شخصیت های ثابت همچنین در هالیوود با استقبال روبرو است و تهیه نمایندگان و کارگردان ها از فروش دنیای این فیلم ها مطمئن هستند. آن چه در ادامه می خوانید نگاهی است به تعدادی از این فیلم ها در سراسر دنیا که با فروش فوق العاده ای روبه رو بود ه اند:

ماداگاسکار 1 تا 4

فروش دنیای: 2 میلیارد و 270 میلیون دلار

این انیمیشن زیبا به راحتی توانست گیشه سینما های دنیا را تسخیر کند. ماجرای فیلم مربوط به یک زرافه، شیر، گورخر و اسب آبی می شد که به همراه چند پنگوئن از باغ وحشی در نیویورک فرار می نمایند و سر از قاره های دیگر درمی آورند. البته آن ها در تمامی این سفرهایشان کوشش می نمایند به باغ وحش نیویورک برگردند، اما مدام به دیگر قاره های دنیا می روند. ماجرا های آن ها در آفریقا، ماداگاسکار و اروپا سری فیلم هایی دیدنی رقم زده است.

سوپرمن

فروش دنیای: 2میلیارد و 389 میلیون دلار

شاید بتوان گفت مجموعه فیلم های سوپرمن یکی از قدیمی ترین فیلم های فهرست این صفحه است. فیلمی که بعد ها موجب شد فیلم هایی نظیر مرد عنکبوتی از آن الهام بگیرند. البته بعضی از قسمت های این فیلم در فروش دنیای چندان با استقبال روبرو نشد، اما به نظر می رسد سازندگان این مجموعه فیلم ها در آینده برنامه هایی برای بازگرداندن سوپرمن بر روی پرده سینما های دنیا دارند.

مرد آهنین

فروش دنیای: 2 میلیارد و 421 میلیون دلار

کمپانی مارول با ساخت این فیلم سود سرشاری به دست آورد. رابرت داونی جونیور در نقش مرد آهنین ظاهر شد. این فیلم که براساس سری کتاب های مصور ساخته شده، یکی از بهترین نمونه هایش نمایش ابرقهرمان ها بر پرده سینماست. درحالی که حدود 10 سال از پخش نخستین قسمت این مجموعه فیلم ها می گذرد، هنوز هم پیروزیت هایش در اذهان باقی مانده و رابرت داونی جونیور نیز علاقه ای به ترک همکاری با کمپانی مارول ندارد.

سه گانه بتمن کریستوفر نولان

فروش دنیای: 2 میلیارد و 445 میلیون دلار

سال 2005، کریستوفر نولان، کارگردان مشهور آمریکایی سراغ داستان مشهور بتمن رفت و نسخه ای از این قهرمان به سینما ارایه کرد که هنوز در اذهان باقی مانده است. بتمن نولان زمانی وارد گیشه ها شد که فیلم هایی نظیر مرد عنکبوتی و مردان ایکس نیز بر روی پرده بود. اما کریستوفر نولان توانست با سه گانه بتمن نه تن ها راه خود را در گیشه باز کند، بلکه در اسکار نیز پیروزیت هایی به دست آورد.

آواتار

فروش دنیای: 2 میلیارد و 783 میلیون دلار

اگرچه هنوز جیمز کامرون سری دوم فیلم آواتار را نساخته است، اما همین نسخه اول نیز توانست با پیروزیت بی نظیری روبرو گردد. جیمز کامرون مثل همیشه در ساخت این فیلم از جلوه های ویژه بدیع و تازه استفاده کرد. اکثر سکانس های فیلم در استودیو و با استفاده از فناوری موشن پیکچرز ساخته شده است. کامرون قراردادی برای ساخت چهاردنباله با فاکس قرن بیستم امضا کرد که در حال فیلمبرداری هستند. آواتار 2 در 17 دسامبر 2021 و آواتار 3 در 22 دسامبر 2022 اکران خواهند شد.

ماموریت غیرممکن

فروش دنیای: 2 میلیارد و 800 میلیون دلار

این فیلم نیز در صنعت سینما با پیروزیت بی نظیری روبه رو شد. هر چند هر قسمت از این سری فیلم ها یک کارگردان مجزا داشته، اما تعدد کارگردان ها موجب تضعیف داستان فیلم نشده است. علاوه بر این حضور تام کروز در همه قسمت های این فیلم وزن این فیلم را در گیشه افزون نموده است. تام کروز در بعضی از قسمت ها در تهیه فیلم شراکت نموده و بعضی از صحنه های بدل کاری را نیز خود به تنهایی انجام داده است.

هابیت

فروش دنیای: 2 میلیارد و 932 میلیون دلار

البته هابیت هرگز به اندازه ارباب حلقه ها پیروز نبوده است. بعضی از منتقدان نیز چندان از این فیلم استقبال نکردند، اما باید گفت که در این فیلم نیز صحنه های به یادماندنی گنجانده شده است. در این فیلم برخلاف ارباب حلقه ها زمان و مکان وقوع رخداد ها معلوم نیست، اما این فیلم در گیشه با پیروزیت روبه رو شد. شاید تماشاگران انتظار دیدن فیلمی همانند ارباب حلقه ها را داشتند.

بازی های گرسنگی

فروش دنیای: 2 میلیارد و 959 میلیون دلار

کتاب بازی های گرسنگی نخستین بار سال 2008 منتشر شد و به سرعت هالیوود اقدام به ساخت فیلم براساس این کتاب کرد. جنیفر لارنس بازی به یادماندنی در سه قسمت این فیلم ارایه کرد. روند تحولات در این فیلم به سرعت صورت می پذیرد و داستان فیلم به گونه ای است که مدام بیننده را غافلگیر می نماید. درنهایت بازی درخشان جنیفر لارنس او را کاملا به یک ستاره تبدیل نموده است.

عصر یخبندان

فروش دنیای: 3 میلیارد و 181 میلیون دلار

عصر یخبندان دومین انیمیشنی است که توانسته خود را در میان پرفروش ترین فیلم های دنباله دار هالیوود قرار دهد. تاکنون چهار قسمت از این انیمیشن ساخته شده است و همه آن ها با پیروزیت در گیشه روبرو شدند. داستان مربوط به گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ ها در عصر یخبندان است و حیواناتی که مجبورند با تبعات این تغییرات آب وهوایی دست وپنجه نرم نمایند. شخصیت پردازی مناسب و توالی اتفاقات در این انیمشین از آن ها فیلمی دیدنی ساخته است.

گرگ و میش

فروش دنیای: 3 میلیارد و 317 میلیون دلار

این فیلم براساس یک داستان مصور آنلاین ساخته شد. شاید رمز پیروزیت این فیلم پرداختی بود که نویسنده به زندگی خون آشام ها داشته است. برخلاف دیگر فیلم های مربوط به خون آشام ها آن ها تنها در شب ها فعالیت نمی نمایند. خون آشام های این فیلم در روز نیز فعال هستند و به خوبی خود را با جامعه ای که در آن زندگی می نمایند، هماهنگ نموده اند و حتی از خوردن خون انسان امتناع نموده و تنها به خوردن خون حیوانات می پردازند و اصول اخلاقی منحصر به خود را دارند.

شرک

فروش دنیای: 3 میلیارد و 547 میلیون دلار

انیمیشن سوم فهرست ما یکی از پیروز ترین انیمیشن های تاریخ سینمای آمریکا بوده است. داستان درباره غولی است که در یک مرداب زندگی می نماید و به واسطه اتفاقاتی عاشق دختر پادشاه وقت می گردد. در این انیمیشن افرادی نظیر کامرون دیاز به صداپیشگی پرداخته اند. شخصیت پردازی قوی و روند پرهیجان داستان فیلم موجب شده این فیلم با استقبال بسیار خوبی در گیشه روبرو گردد.

پارک ژوراسیک

فروش دنیای: 3 میلیارد و 694 میلیون دلار

وقتی استیون اسپیلبرگ برای نخستین بار فیلم پارک ژوراسیک را براساس کتاب هیجان انگیز مایکل کرایتون ساخت، کسی فکرش را نمی کرد که قرار است سری دیگری از فیلم ساخته گردد. فیلم اسپیلبرگ البته انقلابی در جلوه های ویژه ایجاد کرد. فیلم، داستان زنده کردن دوباره دایناسور ها توسط کشت آزمایشگاهی و ایجاد پارکی برای آنهاست تا مردم هم بتوانند از آن ها بازدید نمایند.

من نفرت انگیز

فروش دنیای: 3 میلیارد و 720 میلیون دلار

چهارمین انیمیشن چند قسمتی فهرست ما، من نفرت انگیز نام دارد. شاید یکی از مهمترین عوامل فروش پیروز این فیلم شخصیت های مینیون بودند که به فیلم اضافه شدند. این شخصیت ها آن قدر محبوب شدند که به زودی روی تی شرت ها هم راه یافتند و به سرعت به برندی تجاری تبدیل شدند. ظاهرا بچه ها از شخصیت های خوش خنده و جسور و بی مبالات خوششان می آمد. عروسک های مینیون نیز به زودی بازاری بزرگ برای خود تشکیل دادند.

دنیای سینمایی دی سی

فروش دنیای: 3 میلیارد و 752 میلیون دلار

دنیای سینمایی دی سی مجموعه فیلم های ابرقهرمانی آمریکایی است که در یک دنیای مشترک واقع شده اند و بر پایه شخصیت های کمیک های دی سی کامیکس ساخته شده اند و از طریق برادران وارنر منتشر می شوند. این دنیای مشترک، همانند دنیای دی سی در کمیک بوک ها با عناصر داستانی بازیگران و شخصیت های مشترک شکل گرفته است.

ساخت این فیلم ها از سال2013 آغاز شده و هفت فیلم منتشر شده و بیش از 10 فیلم دیگردرحال توسعه است. فیلم ها توسط تیم بزرگی از افراد نوشته و کارگردانی می شوند و هرکدام معمولا بازیگران مختلف زیادی دارند؛ ازجمله هنری کویل، بن افلک، گل گدوت، ازرا میلر، جیسون موموآ و ری فیشر که هرکدام درچندین فیلم نقش آفرینی خواهند کرد.

تبدیل شوندگان

فروش دنیای: 4 میلیارد و 382 میلیون دلار

فیلمی اکشن و علمی- تخیلی محصول سال2007 به کارگردانی مایکل بی است. در این فیلم بازیگرانی همچون شایا لابوف، مگان فاکس، جان تورتورو، هوگو ویوینگ، جاش دوهامل، ترسی گیبسون، پیتر کالن، مارک رایان، جان ویت، مایکل اونیل کوین دان، جولی وایت، آنتونی اندرسون، ریچل تیلور، آمائوری نولاسکو، زاک وارد، برنی مک، تراویز وان وینکل و گلن مورشور ایفای نقش کردند. دنباله این فیلم تبدیل شوندگان، انتقام شکست خوردگان نام دارد.

دزدان دریایی کارائیب

فروش دنیای: 4 میلیارد و 505 میلیون دلار

دزدان دریایی کارائیب با نقش آفرینی جانی دپ، کایرا نایتلی و ارلاندو بلوم سال ها حاکم بی چون و چرای گیشه های سینما بود. جلوه های ویژه بی نظیر، فیلمبرداری سه بعدی و نقش آفرینی بی نظیر جانی دپ در نقش عمو گنجشکه موجب شد تا این فیلم جهت پیروزیت را در پیش بگیرد. البته داستان جذاب و گیرای این فیلم نیز در پیروزیت آن بی تأثیر نبود. این فیلم در 5 سری ساخته شد که همه آن ها در گیشه پیروز بودند.

مرد عنکبوتی

فروش دنیای: 4 میلیارد و 858 میلیون دلار

مرد عنکبوتی محبوب ترین چهره سینمایی است که براساس کتاب های مصور ساخته شده است. نخستین فیلم از سری فیلم های مرد عنکبوتی را سام ریمی ساخته است که با استقبال بی نظیری روبرو شد. داستان حول محور ابرقهرمانی می چرخد که در زمان های مورد احتیاج به یاری مردم شهر می آید. هیچ کس از هویت اصلی مرد عنکبوتی اطلاع ندارد. مسلما او نیز به مانند دیگر ابرقهرمان ها نظیر بتمن و سوپرمن دشمنانی دارد که به دنبال نابودی اش هستند، اما این مرد عنکبوتی است که در این جدال ها پیروز می گردد.

مردان ایکس

فروش دنیای: 5 میلیارد و 16 میلیون دلار

نخستین بار برایان سینگر بود که ولوورین را به سینمای دنیا معرفی کرد. تاکنون 11 قسمت از این مجموعه فیلم ها ساخته شده است و برنامه برای ساخت چند قسمت دیگر نیز هست. سری فیلم های مردان ایکس جزو پرفروش ترین مجموعه فیلم های تاریخ محسوب می گردد. حق استفاده از شخصیت های گروه مردان ایکس و شخصیت های مرتبط با آن در فیلم های سینمایی متعلق به کمپانی فاکس قرن بیستم است، بنابراین فیلم های این مجموعه توسط این کمپانی فراوری شده اند و شخصیت های آن نیز (به استثنای کوئیک سیلور) در دیگر فیلم هایی که با اقتباس از شخصیت های کمپانی مارول ساخته شده است (مانند انتقام جویان) حضور ندارند.

سریع و خشن

فروش دنیای: 5 میلیارد و 137 میلیون دلار

این فیلم نیز یکی از پرفروش ترین فیلم های دنباله دار است که تاکنون 8 قسمت از آن ساخته شده است. این فیلم به خصوص مورد توجه علاقه مندان به خودرو و کسانی است که جنون سرعت و رانندگی دارند. سرویس پخش اینترنتی فیلم نیز اعلام نموده میخواهد انیمیشنی براساس این فیلم بسازد. ون دیلز و پل واکر از بازیگران اصلی این مجموعه فیلم ها بودند، حتی مرگ نابهنگام پل واکر در سال 2015 نیز نتوانست به روند پیروزیت این فیلم ضربه وارد آورد.

ارباب حلقه ها

فروش دنیای: 5 میلیارد و 895 میلیون دلار

این سه گانه براساس رمانی از تالکین نویسنده مشهور آمریکایی ساخته شده است. درونمایه فیلم آمیخته به افسانه ها و اسطوره ها است. پیتر جکسون این فیلم را کارگردانی نموده است. این فیلم در اسکار نیز پیروزیت های چشمگیری از آن خود نموده و جوایزی را به نفع خود درو کرد. پیتر جکسون خود نیز از میان تهیه نمایندگان این فیلم بوده است. بسیاری از صحنه های این فیلم در طبیعت نیوزیلند فیلمبرداری شده است.

جیمز باند

فروش دنیای: 7 میلیارد و 77 میلیون دلار

همه، سری فیلم های جیمز باند را می شناسند. این فیلم و شخصیت مامور دو صفر هفت آن قدر معروف شد که به تدریج به بخشی از فرهنگ غربی تبدیل شد. ساخت سری فیلم های جیمز باند سابقه ای طولانی دارد. زمانی شون کانری نقش جیمز باند را بازی می کرد. راجر مور، پیرس برازنان، جورج لازنبی و این اواخر دانیل کریگ هرکدام طی سال ها نقش جیمز باند را بازی کردند. هر بازیگری برای یک نسل از مخاطبان نقش جیمز باند را بازی نموده است. جیمز فعلی، اما بسیار پیچیده تر از نمونه های قبلی است.

هری پاتر

فروش دنیای: 8 میلیارد و 532 میلیون دلار

فیلم براساس رمان پرفروش جی کی رولینگ ساخته شده است. کتابی که این نویسنده را نیز یک شبه ثروتمند کرد. داستان فیلم درباره یک مدرسه جادوگری است که تعدادی بچه در آن به آموختن مشغول هستند. پیروزیت کتاب و فیلم آن قدر زیاد بود که نسلی از بچه ها همیشه با خواندن بخشی از کتاب به خواب می رفتند. در برهه ای تب فیلم های هری پاتر در اروپا و آمریکا همه گیر شده بود. بعد ها فیلم های دیگری در این ژانر ساخته شد، اما هیچ کدام به پیروزیت هری پاتر نرسیدند.

جنگ ستارگان

فروش دنیای: 8 میلیارد و 712 میلیون دلار

نخستین سری از فیلم های جنگ ستارگان 40 سال پیش به کارگردانی جورج لوکاس ساخته شد. جنگ ستارگان در واقع دروازه ورود سینمای آمریکا به ساخت فیلم های فانتزی فضایی بود. بسیاری از شخصیت هایی که در آن موقع جورج لوکاس ساخته بود، وارد زندگی روزمره مردم شدند و عروسک ها و برند های زیادی از روی آن ها ساخته شد. این سری فیلم ها هنوز هم از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما محسوب می شوند.

کهکشان سینمایی مارول

فروش دنیای: 13 میلیارد و 507 میلیون دلار

مرد آهنی نخستین فیلمی بود که از این مجموعه منتشر شد و فاز اول دنیای سینمایی مارول را کلید زد و با ساخت انتقام جویان فاز اول به انتها رسید. مرد آهنی آغازگر فاز دوم مارول بود و این فاز با فیلم انتقام جویان: عصر اولتران به انتها رسید. طرح مارول این گونه بود که برای هرشخصیت یک فیلم جداگانه بسازد و بعد در یک فیلم تقاطعی، آن ها را دور هم جمع کند. فایگی ابتدا از دنیای سینمای مارول استفاده کرد، اما بعدا آن را به دنیای سینمایی مارول تغییر داد.

mastanehtoline.ir: مجله مستانه، وبگاه گفتگو و انجمن بحث و تبادل نظر

kulu.ir: کولو: مجله جاذبه های گردشگری ایران

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

منبع: برترین ها
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33119

به "سری های پرسود که تاریخ سینما را متحول کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سری های پرسود که تاریخ سینما را متحول کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید